facebookinstagramsocial media reizenwebtools chat appsbelgiƫfotografie e-commerceapps
Magazine
Waarom je weinig volgers op Twitter hebt
Hoort niemand jouw getjilp op Twitter? Overtreft het aantal mensen dat jij volgt jouw volgers met een factor tien? Zijn mensen die jij volgt kennelijk niet gewillig om jou terug te volgen? Wij identificeerden tien mogelijke oorzaken van jouw armoedige aantal volgers. Deze variëren van een incompleet profiel tot te weinig of juist te veel tweeten. Een klein beetje sleutelen aan je Twitter-profiel en –gedrag maakt dat je tweets straks niet langer aan dovemansoren gericht zijn.
1. Je hebt geen profielfoto
Twitter is een sociaal medium; geen profielfoto hebben is ronduit asociaal. Immers, niemand praat graat tegen een paasei. Het is een kleine moeite de standaardafbeelding te vervangen door een profielfoto (en desgewenst zelfs een persoonlijke achtergrond). Dan weten mensen tenminste wie er piept en tegen wie zij tjilpen.
2. Je hebt geen biografie
Met een profielfoto heb je een gezicht, maar nog geen verhaal. En mensen zonder verhaal zijn oninteressant. Neem daarom even de tijd je bio te completeren. Vertel mensen wie je bent en waarover je tweet. Dat maakt het voor anderen meteen een stuk interessanter jou te volgen.
3. Je bio is (te) confronterend
Toen we bij punt 2 zeiden dat je iets interessants over jezelf moet vertellen in je bio, bedoelden we niet dat je iets aanstootgegevens als een controversieel politiek of omstreden religieus standpunt moet vermelden. Hoewel je 100% recht heb op je eigen mening, doe je er wellicht verstandig aan niet reeds in je bio een drempel op te werpen voor je mogelijke volgers.
4. Je gebruikt te veel hashtags
Weinig dingen zijn zo irritant als tweets die doorspekt zijn met hashtags (#). Een hashtag is een handig hulpmiddel om je tweet te rubriceren en vindbaar te maken voor Twitteraars die tweeten over hetzelfde onderwerp. Maar zoals voor zoveel dingen geldt: overdaad schaadt. Gebruik hashtags met mate; één tag per tweet is vaak al meer dan genoeg.
5. Je misbruikt Twitter als chat
Twitter is niet bedoeld voor één-op-één-conversatie. Niets is zo storend als twee mensen die in beslag genomen worden door hun onderlinge conversatie. Als je Twitter misbruikt als chatprogramma, moet je niet gek opkijken als je aantal volgers in een mum van tijd gereduceerd is tot één: degene met wie je voortdurend chat. Wil je toch chatten op Twitter? Dan is Blether misschien iets voor jou.
6. Je retweet alleen maar
Ken je het soort mensen dat enkel anderen napraat en zelf nooit iets te vertellen heeft? Twitter heeft de evenknie van zulk soort mensen: de notoire retweeters. Sommigen retweeten zowat elke tweet, zonder dat ze zelf op ook maar één originele tweet te betrappen zijn. Constant en alleen maar retweeten wordt heel snel heel irritant, en doet je aantal volgers sneller afnemen dan de geloofwaardigheid van een op een affaire betrapte politicus.
7. Je hebt je tweets afgeschermd
Je kan je tweets uit privacy-overwegingen afschermen van derden en enkel zichtbaar maken voor je volgers. Klein nadeel: mogelijke volgers hebben geen idee waarover je tweet, en dat maakt je een stuk minder aantrekkelijk om te volgen. Vergeet niet: Twitter is een sociaal medium.
8. Je tweet te weinig
Heb jij een sluimerend Twitter-account? Kortom: tweet je weinig tot niet? Verwacht dan niet van je volgers dat ze je wekken. En verwacht ook niet dat veel potentiële volgers je zullen volgen. Een slapende Twitter-account is ten dode opgeschreven. Word wakker!
9. Je tweet te veel
Er is een precaire balans tussen te weinig en te veel tweeten. Eén tweet per week is royaal te weinig, maar dat betekent niet dat je de hele dag door moet tweeten over van alles en nog wat. Er is geen harde regel voor hoe weinig of veel je mag of moet twitteren, maar tien tweets per dag lijkt ons meer dan genoeg.
10. Je luistert niet
Mensen die te veel praten hebben vaak ook de onhebbelijkheid niet te luisteren. Op Twitter is dat het soort twitteraars dat enkel tweet en nooit op andermans tweets reageert of retweet. Twitter is geen eenrichtingsverkeer, nogmaals: het is een sociaal en interactief medium.