facebookinstagramsocial media reizenwebtools chat appsbelgiëfotografie e-commerceapps
Magazine
Steun de Belgische winkeliers met Bel Friday
Geen Black Friday, maar Bel Friday: op vrijdag 30 oktober en het aansluitende Allerheiligenweekend strooien winkeliers van Belgische bodem met kortingen en cadeaus. De tientallen deelnemende retailers willen met het initiatief lokaal winkelen in de kijker te zetten, wat vooral dit jaar zo relevant is. Met de lockdown van het afgelopen voorjaar en mogelijk een tweede in het najaar, is het immers cruciaal om de lokale ondernemers en economie te steunen. In feite gaat Bel Friday dus over solidariteit, maar je kan evengoed heel interessante koopjes scoren.
Deelnemers en acties
Bel Friday is een initiatief van 34 ‘echte’ Belgische winkels uit de non-food-sector, samen goed voor 1.800 winkelpunten en webshops. Dat varieert van Bristol tot ZEB en van Dreambaby tot Standaard Boekhandel.
Op een speciale website wordt op 28 oktober bekendgemaakt welke acties bij welke retailer zullen doorgaan. Daar kan je vervolgens op 30 oktober, 1 november en 2 november gebruik van maken, zowel online als bij je winkel om de hoek.
Het gaat niet alleen kortingen en promoties, maar ook kleine attenties. Een beetje à la Black Friday, het uit Amerika overgewaaide koopjesfestijn dat voor 27 november gepland staat.
Goede doelen
Toch is Bel Friday naar eigen zeggen “meer dan de zoveelste commerciële actie”: in de kern gaat de campagne over nationale solidariteit. En niet alleen over solidair zijn met onze lokale ondernemers, maar ook met hen die het op andere manieren moeilijk hebben in de coronacrisis.
Om dat laatste te onderstrepen hebben de deelnemende retailers een bedrag van meer dan 100.000 euro ingelegd voor het Rode Kruis België, dat het geld onder andere zal inzetten om met crisisvrijwilligers de Belgische zorgsector te ondersteunen.
Ook in de toekomst wil de campagne Belgische goede doelen ondersteunen.
Mediacampagne
In samenwerking met de grote Belgische media start is vandaag tevens een campagne gestart rond lokaal winkelen, waarbij de retailers een gemeenschappelijk manifest uitspreken en ook werknemers aan het woord komen. In de tv- en radiospots staat de term “hier” centraal.
Voor meer informatie over de deelnemers (acties van 28 oktober): www.belfriday.be.