facebookinstagramsocial media reizenwebtools chat appsbelgiëfotografie e-commerceapps
Magazine
Facebook lanceert eigen dating-app: hoe werkt die?
Een date scoren kan je binnenkort ook via Facebook. Maar dat kon toch al? Ja, maar de social media-reus heeft nu ook een datingservice ontwikkeld losstaand van de ‘gewone’ profielen. Met Facebook Dating wil het bedrijf de concurrentie aangaan met gevestigde namen in het metier als Tinder en Grindr. In de VS is de dienst al beschikbaar, in Europa is de lancering voorzien voor begin volgend jaar.
Geen losse app
Facebook Dating is volledig geïntegreerd in de Facebook-app, maar dat betekent niet dat je Facebook-profiel ineens een datingprofiel wordt. Alles wat je doet op Facebook Dating staat los van je gewone profiel en wordt ook niet via Facebook gedeeld, belooft het bedrijf.
Wel maakt de dienst gebruik van jouw voorkeuren, interesses en activiteiten op Facebook, om zo gebruikers aan je voor te stellen met wie het misschien klikt. Als je lid bent van een groep, kunnen andere leden met wie je ooit interactie had ook opduiken in je suggesties. Ook kan je je Facebook- en Instagram-verhalen automatisch op je datingprofiel laten verschijnen, evenals je berichten op Instagram.
Er is geen sprake van swipen en matchen, zoals bij Tinder. Op het profiel van een ‘suggestie’ kan je een like achterlaten of je kan die persoon ook meteen aanspreken. Als je niet geïnteresseerd bent, tik je op ‘pass’.
Privacy
Om te voorkómen dat je dadelijk je beste vriend, buurman of werkgever als suggestie krijgt (of andersom), zal Facebook Dating voor zijn suggesties niet uit iemands eigen vriendenkring putten. Wel kunnen er desgewenst vrienden van vrienden worden voorgesteld, tenzij je er nadrukkelijk voor kiest om volledig buiten je Facebook-vriendenkring te daten.
Uitzondering is de Secret Crush-functie, die je de mogelijkheid geeft om te ontdekken of iemand tussen je bestaande Facebook- of Instagram-connecties een oogje op je heeft.
Kansen en bedreigingen
Facebook komt rijkelijk laat met een dating-app. Maar volgens het bedrijf wel op een goed moment: onderzoek van hen zou aantonen dat 40 procent van de mensen ontevreden is over hun huidige dating-app, terwijl Facebook al over een grote schare singles beschikt – zo’n 200 miljoen van de 2,2 miljard gebruikers staan op de profielenreus als ‘single’ aangemerkt.
De sterkste troef die Facebook in handen lijkt te hebben zijn data. Facebook weet enorm veel over zijn gebruikers, simpelweg doordat zij die prijsgeven in al hun dagelijkse handelingen op het platform. Op Tinder kan je zeggen dat je van films houdt, maar Facebook weet of dat ook werkelijk zo is en van wat voor soort films, of je vaak een bioscoop bezoekt enzovoort.
Nu maar afwachten of Tinder er inderdaad een geduchte concurrent bij gaat krijgen. Want Facebook Dating wordt wel gelanceerd in een tijd dat met name de groep jonge Facebook-gebruikers flink tanende is. Daarnaast heeft Facebook een ronduit slechte reputatie op het gebied beveiliging van gebruikersgegevens, iets wat bij een datingapplicatie cruciaal is.