facebookinstagramsocial media reizenwebtools chat appsbelgiëfotografie e-commerceapps
Magazine
E-commerce in België stevig in de lift: de feiten en cijfers op een rij
E-commerce in België is ‘booming’. Liefst 2,1 miljard euro gaven we gezamenlijk online uit in het eerste kwart van 2015. Dat is 14% van de totale bestedingen. Daarmee is België in rap tempo zijn achterstand op landen als Nederland in aan het halen. Dit blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK voor brancheorganisatie BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline. Ook onderzoek van het Amerikaanse adviesbureau A.T. Kearney laat zien dat wij Belgen het online shoppen inmiddels hebben omarmd. De resultaten van beide onderzoeken vervatten we hieronder in vijf weetjes. De afbeeldingen komen uit een infografiek van de Belgische start-up Sortlist.
1. Ruim 3 op de 5 Belgen shopt online
61% van alle Belgen en 75% van alle Belgische internetgebruikers – dat zijn 6,8 miljoen Belgen – heeft wel eens iets online gekocht. Dat is 9% meer dan in 2011.
Daarmee groeit de e-commercemarkt in ons land harder dan waar dan ook ter wereld. Die groei houdt naar verwachting tot 2020 aan. In landen als China, Japan en Zuid-Korea is het aantal online aankopen zelfs al op z’n retour. Het bedrag dat in België gemiddeld per hoofd werd besteed aan online aankopen bedraagt 308 euro.
2. Diensten worden het vaakst online gekocht
Een slordige 60% van alle diensten wordt online aangekocht, tegenover ‘slechts’ 5% van alle producten. Klaarblijkelijk kopen we tastbare zaken nog steeds het liefst offline en diensten zoals tickets en reizen online.
Als we uitsluitend kijken naar het aantal online aankopen, is 71% een product en 29% een dienst. Kijken we vervolgens naar de omzet, dan vertegenwoordigen producten 42% en diensten 58% van de omzet. Dat betekent dat we online méér producten dan diensten kopen, maar dat het bedrag dat we gemiddeld aan een dienst besteden hoger is.
De zaken die we het vaakst online kopen, zijn kleding en schoenen (48%), gevolgd door hotels en accommodaties (40%), boeken (32%) en toegangstickets (31%). Let wel, die statistiek betekent niet dat we de helft van al onze kleding en schoenen online kopen, maar dat bijna de helft van ons wel eens kleding of schoenen online heeft aangeschaft.
Wat betreft herhalingsaankopen, producten die in een periode van twaalf maanden meer dan vijf keer werden aangeschaft, lopen voedingswaren voorop.
Gaan we onze online aankopen afrekenen, dan doen we dat in bijna de helft van de gevallen met onze creditcard (47%), gevolgd door bancontact (23%) en online overboeking (13%). Slechts 6% van de Belgen – versus 33% wereldwijd – zegt wel eens met zijn mobiele telefoon te betalen, maar dat aantal is wel groeiende.
3. Social media beïnvloeden ons aankoopgedrag sterk
Als merk moet je tegenwoordig actief zijn op social media. Liefst 70% van alle ondervraagden zegt door Facebook (35%) of Instagram (35%) te worden beïnvloed in zijn aankoopgedrag. Twitter en Pinterest hobbelen daar met 15% respectievelijk 7% achteraan.
4. 86% doet online research en koopt in de winkel
Hoewel we ‘slechts’ 14% van onze uitgaven online besteden, speelt internet een belangrijke rol bij al onze aankopen. 86% van de Belgen zegt namelijk dat ze een product dat ze in de winkel kopen, eerst op internet hebben opgezocht. Andersom gaat 55% van de ondervraagden een product eerst in de winkel zien alvorens het online aan te schaffen.
5. Smartphone legt het af tegen laptop
Als we op internet informatie opzoeken over een product of dienst, doen we dat het liefst op een laptop (79%) of desktop-pc (65%). Een veel kleiner deel van de respondenten zegt dat ook wel eens op zijn tablet (35%) of smartphone (27%) te doen.
Als het gaat om de daadwerkelijke aankopen, zijn de verschillen nog groter. Bij elkaar doen we slechts 10% van onze bestedingen via tablets en smartphones. Ruim de helft besteden we via een laptop. De desktop-pc is het medium voor ongeveer eenderde van alle online bestedingen.
Ook al worden smartphones betrekkelijk weinig gebruikt voor online aankopen, 53% van de consumenten zegt dat hun mobiele toestel wel invloed heeft op hun koopgedrag. Bijvoorbeeld doordat er in de winkel nog even snel producten en prijzen worden vergeleken.