facebookinstagramsocial media reizenwebtools chat appsbelgiëfotografie e-commerceapps
Magazine
België winkelt meer dan ooit online in 2016
In het eerste kwartaal van 2016 heeft de Belgische e-commerce een nieuw record genoteerd. De online kopende Belgen spendeerden gezamenlijk 2,3 miljard euro, een stijging van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Vooral muziek, films, boeken, games, tickets en telecomproducten vonden gretig aftrek. Dit blijkt uit cijfers van brancheorganisatie BeCommerce en Gfk.
Groei
De groei van het online winkelen zet dus ook in ons land onverminderd door. De online aankopen vertegenwoordigden in het eerste kwartaal van dit jaar 16 procent van alle bestedingen, tegenover 14 procent een jaar daarvoor.
Webwinkelen gemeengoed
Er vinden ook steeds meer consumenten hun weg naar het internet. Maar liefst 76 procent van de totale Belgische bevolking winkelde gedurende januari tot en met maart minstens één keer online. In dezelfde periode in 2015 was dat nog 74 procent.
Populairste producten
De meeste online aankopen vinden plaats in de categorie Media & Entertainment. Internet blijkt intussen de aangewezen plek om muziek, video’s, boeken, films, spelcomputers en games aan te schaffen. Tickets voor attracties en evenementen vormen de tweede topcategorie, gevolgd door telecom. Kledij completeert deze top-4. Als je echter kijkt naar waar het meeste geld in omgaat, dan staat ‘vliegtuigtickets en accommodaties‘ fier bovenaan, gevolgd door ‘pakketvakanties’ en daarna weer tickets.
Meest gebruikte apparaten
We webwinkelen het liefst vanop de laptop, maar tablet en smartphone zijn met een inhaalbeweging bezig en worden steeds vaker benut. In het eerste kwartaal van 2016 gebruikte 1 op 6 een mobiel apparaat, tegenover 1 op 8 een jaar eerder.
Meest gebruikte betaalmiddelen
In 51 procent van de gevallen betaalden we met een kredietkaart, maar online Bancontact wint aan populariteit: 45 procent, tegenover 40 procent in Q1 2015.
Bron en meer cijfers: Bloovi.