facebookinstagramsocial media reizenwebtools chat appsbelgiëfotografie e-commerceapps
Magazine
Dit zijn de populairste apss van 2020, so far
De eerste helft van 2020 is verstreken en uiteraard stond die wereldwijd grotendeels in het teken van de coronapandemie. Welke invloed heeft die gehad op ons gebruik van mobiele apps? Onderzoeksbureau SensorTower becijferde dat de omzet uit app-downloads alleszins 20 procent hoger lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal hebben consumenten wereldwijd 50 miljard dollar uitgaven aan mobiele apps via Apple App Store en Google Play Store. Welke apps zijn nou de populairste?
Veel Facebook, maar TikTok wint
De top tien van meest gedownloade mobiele applicaties laat weinig verrassingen zien. Communicatie- en social media-apps voerden in coronatijd logischerwijs de boventoon. Zo zoefde videovergaderapp ZOOM naar een derde plek, een tweede zelfs als je alleen de App Store-downloads bekijkt.
Bij de bovenste zes staan maar liefst vier apps die eigendom zijn van Facebook: Instagram, Messenger, WhatsApp en Facebook zelf.
Toch moet de Amerikaanse social media-reus het afleggen die razend populaire app uit China, vol met grappige en gekke muziekclipjes: TikTok. De app prijkt in beide appwinkels fier bovenaan. Daar heeft zelfs Facebook geen antwoord op: het bedrijf meldde gisteren nog te zullen stoppen met hun TikTok-kloon Lasso, die overigens in ons land nog geeneens was uitgerold.
Met het verdwijnen van Lasso geeft Facebook de strijd tegen TikTok nog niet op: eind vorig jaar begon het bedrijf met het testen van Instagram Reels, dat qua functionaliteit eveneens veel op TikTok lijkt.
In de top tien van SensorTower wist wel een andere antagonist van TikTok een plekje te veroveren: het Singaporese Likee, waarmee je eveneens allerlei korte video’s met muziek kan maken op basis van vernuftige editingtools.
Wie haalde het meeste geld binnen?
Leuk en aardig, all die downloads, maar welke apps wisten nou de meeste pecunia te maken? De top tien ziet er dan toch een pak anders uit.
Bovenaan vinden we Tinder. Ondanks de social distancing die wereldwijd haar intrede deed – of misschien wel dankzij – wist de datingapp records te laten sneuvelen. En kennelijk zijn we voor een hoger doel, de liefde, best bereid om de portemonnee te trekken. De app bleek hoe dan ook de meest winstgevende en we zagen eerder al dat ze daarmee alle andere datinapps ver achter zich laat.
Verder zijn het vooral apps voor video en streaming tv die de meeste winst maken. En toch ook weer TikTok, dat dankzij reclame-inkomsten op de derde plek is geëindigd, net achter YouTube.
Corona
De coronacrisis heeft volgens SensorTower de groei van bepaalde apps nog versneld: in totaal hebben we in de eerste zes maanden van dit jaar 71,5 miljard apps geïnstalleerd. Google Play was daarbij verantwoordelijk voor 74 procent van alle downloads.
https://sensortower.com/blog/app-revenue-and-downloads-1h-2020