facebookinstagramsocial media reizenwebtools chat appsbelgiëfotografie e-commerceapps
Magazine
De 10 grootste webshops van België
België shopt steeds meer online, maar welke welke webwinkels krijgen nou het meeste volk over de virtuele vloer? E-commerce-nieuwssite Twinkle deed onderzoek en compileerde een top-100 van de grootste Belgische e-shops in 2017. Voor de complete lijst moet je het jaarboek Twinkle100 kopen, maar de site heeft wel de bovenste tien ontsluierd. Eerder stelde brancheorganisatie BeCommerce een gelijkaardige lijst samen. In beide gevallen is er dezelfde, verrassende nummer één.
Samenstelling
Terwijl de Twinkle100 in Nederland al tien jaar bestaat, is het voor het eerst dat er ook voor België zo’n top-100 is gemaakt. De lijst werd samengesteld op basis van de omzetcijfers van online retailers: niet alleen winkels, maar bijvoorbeeld ook reisagentschappen en ticketverkopers. Die cijfers komen uit diverse bronnen, waaronder een enquête van Twinkle zelf. In de meeste gevallen betreft het een schatting en in de helft van die gevallen hebben de betreffende retailers die raming ook bevestigd.
De nummer één
De webwinkel die in België de grootste omzet draait is… Amazon! Jawel, de van oorsprong Amerikaanse shoppingreus draaide naar schatting 288 miljoen euro aan online omzet in ons land. Verrassend, want er bestaat nog altijd geen (echte) Belgische Amazon-site. De enorme omzet komt dan ook grotendeels op het conto van Waalse consumenten die al jaren via Amazon.fr kunnen shoppen. Maar inmiddels is er een Nederlandstalige versie van Amazon.de beschikbaar (ook bereikbaar via Amazon.nl) en heeft de ledendienst Amazon Prime zijn intrede gedaan. Daarom acht Twinkle het waarschijnlijk dat ook het aantal Vlaamse klanten het komende jaar zal stijgen.
De top-10
De volledige top-10 ziet er als volgt uit:
1. Amazon
2. Coolblue
3. Bol.com
4. Zalando
5. MediaMarkt
6. Vente-Exclusive.com
7. Colruyt Groep
8. Unigro
9. Vanden Borre
10. H&M
Het initiatief tot zo’n top-100 van webwinkels is in ons land niet geheel nieuw, want het wordt ook al enkele jaren door brancheorganisatie BeCommerce gedaan. Hun meest recente top-3, gemeten over de periode november 2016 tot en met oktober 2017, bestaat uit respectievelijk Amazon, Bol.com en Apple.
Vooral buitenlandse winkels
Wat meteen opvalt in dit soort lijstjes, is dat ‘we’ vooral bij (van oorsprong) buitenlandse webwinkels shoppen. De eerste Belgische speler in de rangschikking van Twinkle verschijnt pas op de zesde plaats, namelijk het flash-saleplatform Vente-Exclusive.com. In de top-10 zijn er slechts vier Belgische spelers te bespeuren. In de gehele top-100 zijn dat er niet meer dan 28.
Het is niet voor niks dat de CEO’s van vijf grote Belgische bedrijven eind vorig jaar opriepen om kerstcadeaus te kopen op Belgische websites. “Wie Belgisch koopt, steunt de lokale economie en draagt bij tot de welvaart in België”, klonk het in de open brief. De oproep kreeg begrip van sectorfederatie Comeos. Die laatste berekende dat 53,7 procent van de omzet in de online handel in België – of 4 miljard euro – naar het buitenland vloeit.
Volgens Gino Van Ossel, marketingexpert aan de Vlerick-hogeschool, is het echter al veel te laat voor een Belgische inhaalslag. “De Belgen zijn te laat om de gevestigde waarden op de markt nog omver te werpen. Er is momenteel geen plaats meer op de markt voor een nieuwe speler.”