Magazine

Datingsites voelen de hete adem van… Facebook

Dankzij Facebook kom je heel wat aan de weet over vrienden, bekenden én onbekenden. Interesses, bezigheden, werk, dagelijkse beslommeringen… Er blijft vaak nog maar weinig geheim op die grote blauwe profielenreus. Zelfs liefdesperikelen kan je nauwgezet volgen, zeker wanneer iemands relatiestatus publiekelijk naar 'single' transformeert. Door al die openhartigheid blijkt vriendennetwerk Facebook inmiddels óók heel geschikt voor het leggen van amoureuze contacten. Liefdesstatussen zijn vaak openbaar en een berichtje sturen is zo gebeurd en bovendien gratis… Steeds meer vrijgezellen (degenen die op jacht zijn toch) ontdekken in Facebook dan ook een alternatief voor de reguliere datingsites. Een fenomeen dat óók in België voelbaar is…

 

Relatiestatus op Facebook: feiten en cijfers

 

Handig, zo'n relatiestatus. Zeker als je een oogje hebt op een vriend van een vriend, maar niet zeker bent over diens 'beschikbaarheid'. Of voor als je een oude vlam hebt opgesnord, en nieuwsgierig bent naar zijn of haar actuele liefdesleven. Of misschien kwam je gewoon een wel héél aangename profielfoto tegen en zou je die persoon graag een por willen geven. Jammer genoeg is lang niet iedereen even openhartig over zijn of haar amoureuze hoedanigheid. Volgens een infografiek van Online Dating University geeft ongeveer 60 procent van de Facebook-gebruikers openheid van zaken. Van hen zou circa 38 procent single zijn. Dat soort cijfers wordt pas echt interessant als je ze vergelijkt met andere informatie uit gebruikersprofielen. Facebook deed dat vorig jaar, door de relatiestatussen van gebruikers te vergelijken met de positieve of negatieve sentimenten uit hun status-updates. Wat bleek? Mensen die in hun profiel aangaven 'bezet' te zijn, waren iets gelukkiger dan vrijgezellen. Facebookers die aangaven in een open relatie te zitten, waren dan weer minder gelukkig dan alleenstaanden. Monogamie maakt ons dus blijkbaar gelukkig?

 

Daten via Facebook

 

Facebook is in essentie geen datingsite. Toch bevat het sociale netwerk wél kenmerken ervan en is het in sommige opzichten zelfs beter dan een 'traditionele' contactensite. Op Facebook vind je weliswaar geen zoekformulier waarmee je datingzoekende singles van jouw smaak kan opduikelen, maar je kan de site wél prima gebruiken om (nadere) contacten te leggen met iemand die zich op een of andere manier al in jouw sociale kring bevindt. Die leuke vriendin van een vriendin bijvoorbeeld. Het grootste pluspunt van Facebook, datingtechnisch gezien, zijn de uitgebreide, transparante profielen. De informatie die je over een persoon kan vinden is vaak veel uitgebreider en 'eerlijker' dan op een datingsite. Niet zelden gunt Facebook je een kijkje in iemands dagelijks leven. Ook vind je er vaak een grote collectie persoonlijke foto's in plaats van slechts een paar flatteuze poseshots. Om complete toegang tot iemands profiel te krijgen is een simpele friend request meestal al voldoende, maar als je de persoon niet (goed) kent, is het raadzaam om wat voorzichtiger te werk te gaan. Door eerst een berichtje te verzenden bijvoorbeeld, of, als je het aandurft, een por uit te delen.  Zorg in elk geval dat je een duidelijke, recente foto van je knappe smoel op je profiel hebt staan! Een ander groot voordeel van Facebook ten opzichte van datingwebsites is het financiële. Bij de meeste datingdiensten moet je een betalend lidmaatschap afsluiten om effectief van alle diensten gebruik te kunnen maken. Facebook is gratis, en – zoals ze zelf zeggen – "blijft dat ook".

 

Datingapplicaties

 

Op de Parships, Be2's en Relatieplanets van deze wereld kan je er zeker van zijn dat de leden op zoek zijn naar een afspraakje en misschien wel een langdurige relatie. Op Facebook weet je dat natuurlijk niet, ook al heeft een persoon de status single op zijn of haar profiel prijken. Daar bestaat echter een oplossing voor: datingapplicaties. Wie zich aanmeldt bij zo'n 'app' kan via Facebook contacten leggen met andere 'bereidwilligen'. Veel van die applicaties zijn tot op heden echter weinig succesvol gebleken, meestal simpelweg doordat ze te weinig gebruikers hebben. Er is echter een aantal uitzonderingen:

  • Zoosk (ca. 6,5 miljoen gebruikers per maand): Amerikaanse dienst, opgericht in 2007. Draait vooral om flirten en korte berichtjes sturen;
  • Are YOU Interested? (6,7 miljoen gebruikers per maand): een soort variant op het aloude Hot or not?, met als centrale vraag: "Vind je mij leuk of niet?";
  • Badoo (9,4 miljoen gebruikers per maand): de snelst groeiende dienst, mede dankzij de mobiele app, waarmee je kan zien welke leden zich in de buurt bevinden. Wordt ook wel "Facebook voor seks" genoemd. De meeste gebruikers zijn kennelijk niet op zoek naar relaties voor het leven.

 

De datingapplicaties zijn gratis, maar vaak hangt er een zweem van ontbetrouwbaarheid en fake-profielen omheen.

 

"Datingsites over hun hoogtepunt heen"

 

Facebook lijkt dus een serieuze concurrent te worden voor de traditonele datesites. Dat merken wereldwijde spelers als Match.com, maar ook in eigen land is de trend voelbaar. Zakensite ZD Smart Business Strategies informeerde onlangs bij Rendez-Vous.be en Parship.be, twee grote landelijke spelers op dit gebied. Beide sites zeggen een daling te bespeuren in de bezoekerstrafiek en op z'n minst een stabilisatie in het aantal leden. En de oorzaak wordt inderdaad gezocht bij de invloed van sociale netwerken, met Facebook voorop. Datingsites die wél nog steeds groeien zijn veelal de diensten die zich richten op een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld senioren of hoger opgeleiden. Daarnaast winnen ook gratis datingsites aan populariteit, zoals het Amerikaanse Plentyoffish.com en het Nederlandse Knuz.nl. Gelijkaardige Belgische initatieven, zoals Eenlandvol.be en Metarzanyoujane.be, spelen vooralsnog echter geen rol van betekenis. Wellicht doordat gebruikers toch wat huiverig zijn om persoonlijke gegevens achter te laten op dit soort websites. Vaak hangt er een zweem van ontbetrouwbaarheid en fake-profielen omheen. In ons land lijkt dus vooral Facebook de grote rivaal te zijn voor de traditionele, betaalde contactensites.

 

Geen taboe meer

 

Online dating is nog steeds big business. Volgens een schatting van Relatieplanet, ook in ons land actief, zou in 'digitaal daten' in Nederland jaarlijks zo'n 30 tot 40 miljoen euro omgaan. In geheel Europa zou de totale omzet dit jaar boven de 500 miljoen uitkomen, zo becijferde marktonderzoeksbureau Jupiter Research. Een lief zoeken en vinden via het wereldwijde web is anno 2011 geen taboe meer, en daar vaart de datingsector wel bij. De markt voor liefde zal nooit verzadigd raken, die voor dating dus ook niet. Maar als de gebruiker degelijke gratis alternatieven vindt voor de doorgaans prijzige traditionele datingsites, dan zal hij daar graag gebruik van maken. Zeker als dat alternatief de naam Facebook draagt.

Laatste reacties