facebookinstagramsocial media reizenwebtools chat appsbelgiëfotografie e-commerceapps
Magazine
Bestelling bezorgd en niet thuis? Deze brievenbus is de oplossing!
Het is een bekende irritatie: je hebt via internet iets besteld, maar op het moment van bezorging was je niet thuis. Ook vervelend: de bestelling eenmaal in ontvangst genomen blijkt die niet aan je wensen te voldoen (een verkeerde kledingmaat bijvoorbeeld). Nog een heel gedoe om het pakketje te retourneren. De Mechelse start-up Parcelhome heeft voor beide euvels een oplossing bedacht: een 'slimme' brievenbus, die het mogelijk maakt om elk uur van de dag iets te laten leveren, zonder dat je daarvoor moet thuisblijven. Het concept is nieuw in België en werd maandag in Mechelen voorgesteld.
Hoe de brievenbus werkt
De SmartBox, zoals de bijzondere brienvenbus gedoopt werd, functioneert op basis van dynamische codes, vergelijkbaar met het algoritmesysteem van banking-apps. De koerier legt het pakket in SmartBox en sluit deze af. De klant krijgt een sms dat zijn pakket is geleverd met daarin een unieke code om de brievenbus te openen, en achteraf hebben zowel koerierdienst als klant een bevestiging dat het pakket zijn bestemmeling heeft bereikt. Op deze wijze kan je als gebruiker niet alleen een pakjesdienst, maar zelfs de lokale winkels zoals je bakker toestemming geven om te leveren, aldus Parcelhome.
Ingebouwde weegschaal
De slimme brievenbus is groot genoeg om het grootste deel van de pakjes te kunnen ontvangen (98 procent volgens Parcelhome). Een ingebouwde weegschaal zorgt voor het bewijs van levering en laat het leveren van meerdere (kleinere) pakjes door verschillende pakjesdiensten toe.
Retourzendingen
Het systeem kan ook in de andere richting worden gebruikt, wanneer je iets wil terugbezorgen via een koerierdienst. Dankzij de weegschaal kan de SmartBox het pakketje frankeren en vervolgens komt de koerier het ophalen. Om te retourneren hoef je dan dus niet meer naar een postkantoor.
Proefproject
Het proefproject loopt alleen in de regio Mechelen, bij een honderdtal online shoppers. Ze krijgen van mei tot juli de kans om de vernuftige brievenbus uit te testen. Hoeveel het systeem zal kosten, is nog niet duidelijk. Mogelijk zullen gebruikers er per maand voor moeten betalen.
Samenwerking
Uniek aan het project is dat verschillende pakjesdiensten (GLS, DPD en DHL) hiervoor samenwerken. Meer efficiëntie is tenslotte ook in het belang van deze diensten. Volgens cijfers van DHL, GLS en DPD wordt 15 procent van pakjes niet bezorgd via een eerste poging, in bepaalde zones loopt het bij gezinnen zelfs op tot 50 procent. De bedenkers proberen ook Bpost te overtuigen.
Innovatie
Afwachten of de slimme brievenbus een succes wordt. Steeds meer webshops bieden tegenwoordig immers de mogelijkheid om de bestelling af te halen op een bezorgpunt. Ook dan hoef je niet thuis te zijn, al zal je wel de deur uit moeten. Het gaat, hoe dan ook, goed met de e-commerce in ons land en innovaties die het gemak voor klant én leverancier vergroten zullen daar zeker aan bijdragen.