facebookinstagramsocial media reizenwebtools chat appsbelgiëfotografie e-commerceapps
Magazine
Zó zie je wat Facebook allemaal over je weet
Vandaag, op Internationale Dag van de Privacy, lanceert Facebook een belangrijke nieuwe functionaliteit: ‘Activiteit buiten Facebook’. Daarin kan je zien van welke van jouw website- en appbezoeken Facebook allemaal op de hoogte is. Dat kunnen bijvoorbeeld bezochte websites zijn waarop een vind-ik-leuk-knop met een tracker staat of waarbij je via Facebook bent ingelogd. Behalve de data inkijken, kan je ze desgewenst ook verwijderen.
Wat Facebook met die data doet
Facebook weet dus best wel veel over wat je allemaal op internet uitspookt. Veel andere websites trouwens ook – mits je cookies accepteert. Maar bij Facebook kan je dus voortaan zelf de ‘achterkant’ van jouw surfgedrag zien.
Het is niet per se erg dat Facebook dit over jou weet. Behalve relevante advertenties kan het sociaalnetwerk je zo bijvoorbeeld ook relevante evenementen, groepen, Marketplace-artikelen en pagina’s voorschotelen. Facebook belooft dat zij jouw gegevens in de toekomst aan niemand zal verkopen.
Overzicht activiteiten
Via Activiteit buiten Facebook kan je precies zien aan welke websites en apps jouw account gekoppeld is. En je kan bij elke activiteit inzien op welke manier die tot stand is gekomen.
Activiteiten verwijderen
Daarnaast is het mogelijk om de huidige gegevens van je account te verwijderen, namelijk via de knop Geschiedenis wissen.
Facebook benadrukt dat je dan wel hetzelfde aantal advertenties blijft zien, zij het niet meer gepersonaliseerd. En dat het gegevens kan blijven verzamelen op basis van je toekomstige surfgedrag.
Toekomstige activiteit uitschakelen
Ben je er, om eender welke reden, niet meer van gediend dat Facebook je nog langer ‘volgt’, dan kan je voortaan ook instellen dat dat niet langer gebeurt. Ga daartoe naar Activiteit buiten Facebook > Toekomstige activiteit beheren.
Privacy beheren
De sociaalmedia-reus wil daarnaast meer gebruikers op hun privacy-instellingen wijzen. In de komende twee weken zullen iets minder dan 2 miljard gebruikers een melding in beeld zien, die hun oproept om te kijken hoe hun privacy-opties zijn ingesteld.