Magazine

Stepout: Tinder-alternatief met een Belgisch tintje

De opmars van Tinder gaat ook in ons land onverminderd door. Naar schatting meer dan 300.000 Belgen maken intussen gebruik van de 'vlotte' dating-app en dagelijks komen daar velen bij. Logisch dat er veel kapers op kust zijn, waaronder deze dating-apps die we onlangs bespraken. Inmiddels mogen we daar nog een serieuze Tinder-concurrent aan toevoegen, Stepout geheten. Deze datingapplicatie lijkt in vele opzichten op Tinder, maar kent toch een aantal sterke onderscheidende punten. Voor zover je van 'concurrent' kan spreken trouwens, want Stepout komt net als Tinder uit de koker van de Amerikaanse datinggigant IAC. Leuk detail: de app wordt beheerd en ontwikkeld door twee Belgen.

 

Het principe van daten à la Tinder zal inmiddels genoegzaam bekend zijn. Met een swipe naar rechts geef je te kennen dat je iemand leuk vindt, met een veeg naar links wijs je iemand af (zonder dat die persoon dat te weten krijgt). Herkansingen krijg je niet: you only swipe once. Vindt iemand jou leuk, dan is er een match. Stepout werkt volgens hetzelfde principe, want met één veeg kun je eveneens beslissen wie hot of not is. Daarbovenop heb je – net als bij Tinder – de mogelijkheid om met mensen te chatten wanneer er een match is.

 

Toch is er een aantal punten waarop Stepout zich van gelijkaardige datingapplicaties – Tinder in het bijzonder – onderscheidt:

  • Terwijl Tinder enkel functioneert op basis van een Facebook-account, kan je Stepout ook linken aan andere sociale netwerken.
  • Stepout werkt anders dan Tinder niet alleen op mobiele platformen, maar ook op computer (Windows) en tablet. Ook een Mac-versie en een webgebaseerde versie staan op de rol. Profielen kunnen zodoende meer informatie bevatten, wat de app volgens de makers minder vluchtig en 'flirterig' maakt dan 'mobile only'-apps.
  • Stepout zet in op lokaal: de applicatie is beschikbaar in 38 talen.

 


 

Belgisch tintje

 

Stepout is momenteel actief in 200 landen. Vooral in Spanje is de app populair. De ambitie is om wereldwijd minimaal de tweede datingapp (na Tinder) te worden. En dat zou nog eens kunnen lukken ook, als je bedenkt dat er twee Belgische 'wonderboys' achter Stepout zitten: Lorenz Bogaert en Toon Coppens. Inderdaad, de twee Genternaren die sociaalnetwerksite Netlog en de succesvolle datingsite Twoo.com oprichtten.

 

Twee jaar geleden werd hun bedrijf Massive Media overgenomen door het Amerikaanse concern IAC. Om het wat ingewikkelder te maken: feitelijk werd Massive Media in december 2012 gekocht door datingconcern Meetic Group, dat op zijn beurt in 2013 werd gekocht door IAC. Onder de IAC-paraplu kocht Massive Media in oktober 2013 de datingsite Ignighter, die vooral populair was in India. Deze werd herdoopt tot Stepout en kreeg vervolgens dus een Tinder-achtige make-over. Moederbedrijf IAC, tevens het bedrijf achter Tinder, heeft kennelijk geen moeite met wat interne concurrentie.

 

Afwachten hoe Stepout zich verder gaat ontwikkelen. Heb jij er wellicht al ervaring mee? Laat het ons weten!

Laatste reacties