Magazine

De 10 best bekeken YouTube-filmpjes van 2011

De laatste dagen van het jaar zijn traditiegetrouw die van de lijstjes. YouTube mag daarbij niet ontbreken. 's Werelds grootste videosite maakte in 2011 opnieuw een stevige groei door en noteert inmiddels 800 miljoen unieke bezoekers per maand. Er worden dagelijks meer dan 3 miljard filmpjes op de site bekeken, zo blijkt uit de duizelingwekkende cijfers die de Google-dochter vandaag presenteerde. Nóg interessanter is het overzicht van de 10 best bekeken video's op de site. We zetten ze hieronder op een rijtje.

 

10. Cat mom hugs baby kitten

 

Kattenfilmpjes. Voor de één een vloek, de ander kan er maar geen genoeg van krijgen. Feit is dat het internet er vol mee staat (in Net Ontdekt slaan we ze dan ook meestal maar over) en dat ze op YouTube tot de vaste kijkcijferkanonnen behoren. Voor dit moment van ultieme moederliefde leek zelfs menig kattenhater te bezwijken. Resultaat: meer dan 35 miljoen views.

 

 

9. The Force: Volkswagen-commercial

 

De beste bekeken tv-reclame op YouTube is deze voor Superbowl-commercial voor de nieuwe Passat. Een als Darth Vader uitgedost knulletje neemt het op tegen de grote, boze wereld. Goed voor 14 miljoen hits in vier dagen tijd. Dat kwam mede doordat Volkswagen de spot zes uur al zes uur voor de tv-uitzending online zette. Daarnaast is het filmpje natuurlijk ook erg geestig. Net als de parodie van Toyota

 

 

8. Maria Aragon – Born This Way (Lady Gaga-cover)

 

Het verhaal van de 10-jarige Maria Aragon is genoegzaam bekend. Het Canadese meisje zette haar zangkwaliteiten op YouTube en al snel ging het virale balletje rollen, met in no time 5 miljoen views als gevolg. Ook idool Gaga zag het filmpje en plaatste er een Tweet over. Niet veel later beklommen Lady Gaga en de kleine Maria samen het podium. A star is born.

 

 

7. The Lonely Island – The Creep

 

Er staat traditioneel veel muziek in YouTube's jaarlijst. De videosite is dan verworden tot het MTV van vandaag. Niet dat je per se een muzikale hoogvlieger hoeft te zijn voor een YouTube-hit. Een grappige tekst en een griezelig dansje kunnen al volstaan. Dat kan je de heren van The Lonely Island, een Amerikaans komisch hiphoptrio, wel toevertrouwen.

 


 

6. Chris Brown ft. Lil Wayne, Busta Rhymes – Look at me now (cover by Karmin)

 

De twee tortelduifjes Amy en Nick, samen Karmin geheten, bereiken via YouTube een miljoenenpubliek met hun covers van hedendaagse (rap)hits.

 

 

5. Nyan Cat

 

Nyan cat is zo'n vreemd dinges dat zomaar een wereldwijde internethype wordt. In het filmpje, dat in april door een onbekende werd geüpload, zien we een kat met het lichaam van een pop-tart zorgenloos (en eindeloos) door de ruimte vliegen. De graphics zijn in 8-bit en er is een remix van het lied Nyanyanyanyanyanyanya! te horen, een Japans melodietje, waarvan de titel verwijst naar het geluid dat katten maken. Een aantal druk bezochte blogs pikte de creatie op en een nieuwe hype was geboren. Er werden honderden variaties op de video gemaakt, evenals een website waarop je non-stop naar de Nyan Cat kan kijken en luisteren (om het resultaat vervolgens trots naar de vrienden te twitteren). Merchandising en games met de Japanse kat in de hoofdrol completeerden de hype. Anno vandaag is het originele filmpje meer dan 53 miljoen bekeken. Al is het de vraag hoevelen van hen de 3:37 daadwerkelijk hebben uitgezeten.

 

 

4. Talking Twin Babies, deel 2

 

Twee babybroertjes voeren een gesprek over de dingen des levens en het leven zoals het is. Miljoenen luisteren aandachtig mee.

 

 

3. The Lonely Island (feat. Michael Bolton) – Jack Sparrow

 

Daar zijn de drie hiphopmusketiers weer, ditmaal geflankeerd door cultheld Michael How Am I Supposed To Live Without You Bolton.

 

 

2. Ultimate Dog Tease

 

Pratende beestjes doen het goed op YouTube. Zeker als het een hond is die door zo'n baasje tot kwijlens toe getergd wordt met verhalen over lekkernijen.

 

 

1. Rebecca Black – Friday

 

Soms zijn dingen zó slecht dat ze goed worden. In elk geval goed genoeg om uit te groeien tot YouTube's best bekeken video van het jaar. Die titel staat namelijk op naam van de inmiddels 14-jarige Rebecca Black, wier moeder begin dit jaar 4000 dollar aan platenmaatschappij Ark Music betaalde om het liedje Friday te maken. Het werkje werd, begeleid door een videoclip, op YouTube gezet en het aantal reacties was overdonderend. Negatieve reacties, welteverstaan. Gezaghebbende muzieksites gingen zich ermee bemoeien en riepen Friday al snel uit tot slechtste liedje ooit gemaakt. Rebecca zei zich gekrenkt te voelen en sprak van cyberpesten, maar geboren was een nieuwe internet-'meme'- een internethit met talloze parodieën. Na miljoenen Ark Music rook intussen geld en ook dat viel verkeerd bij de nieuwbakken hitzangeres. Black besloot de video van YouTube te verwijderen. In september zette ze Friday echter terug online gezet en die video heeft intussen alweer meer dan 12 miljoen nieuwsgierigen gelokt. Da's echter nog niks vergeleken bij de meer dan 166 miljoen die de oorspronkelijke video noteerde. Een ongekende prestatie. Net als de 3,2 miljoen dislikes die de originele video zag bijgeschreven.

 

 

YouTube zal de highlights van 2011 weldra samenvatten op www.youtube.com/rewind. Momenteel vind je daar nog het overzicht van 2010.

 

Jammer genoeg is er géén jaarlijst van België, ondanks dat dit jaar youtube.be live ging. YouTube maakte wél de beste bekeken filmpjes in Nederland bekend. Die lijst wordt aangevoerd door Maria Aragon, gevolgd door een pijnlijk komische video waarin de sociaal-democratische politicus Job Cohen wordt uitgelachen door het parlement. Velen hadden aanvankelijk niet in de gaten dat het hier om kunstig knip- en plakwerk gaat.

Laatste reacties