facebookinstagramsocial media reizenwebtools chat appsbelgiƫfotografie e-commerceapps
Magazine
Wat zijn de beste tijden om te posten op Instagram?
Heb je een geweldige foto of video voor op Instagram, die iedereen gezien (en geliket) moet hebben? Dan twijfel je wellicht over het beste tijdstip om die te plaatsen. Doe je dat best ’s morgens als iedereen hongerig is naar nieuwe Instagram-posts, of juist ’s avonds, wanneer je volgers waarschijnlijk meer tijd hebben om hun Insta-feed door te spitten? En doe je dat nou beter op een drukke maandag of juist op een lijzige zondag? In dit artikel kom je dat aan de weet op basis van de meest recente onderzoeken.
Hoe het algoritme werkt
Vooropgesteld: het tijdstip waarop je een Instagram-bericht plaatst, is relatief onbelangrijk, omdat de newsfeed niet chronologisch, maar volgens een algoritme wordt samengesteld.
Tijdens een presentatie in 2018 onthulde Instagram welke criteria in dat algoritme zoal een rol spelen. De drie belangrijkste zijn:
- Interesse: berichten met inhoud waarin een gebruiker eerder interesse heeft getoond, verschijnen vaker bovenaan de feed.
- Recentheid: recentere berichten krijgen in de rangschikking een hogere prioriteit dan berichten die dagen of weken oud zijn.
- Relatie: berichten van vrienden, familieleden en gebruikers met wie in het verleden veel interacties plaatsvonden worden hoger in de feed weergegeven.
Daarnaast spelen nog drie andere factoren een rol:
- Frequentie (hoe vaak je Instagram opent): men zal proberen om je steeds de beste berichten sinds je laatste bezoek te tonen.
- Aantal volgend: als je veel mensen volgt, kiest Instagram uit een groter aantal posts, zodat je misschien minder van een specifieke persoon krijgt te zien.
- Gebruik: hoelang je op Instagram doorbrengt, bepaalt of je alleen de beste berichten ziet tijdens korte sessies, of dat men het dieper in het aanbod graaft als je meer tijd aan je feed besteedt.
Ondanks dat algoritme zal Instagram geen berichten verbergen: als je maar lang genoeg scrollt, krijg je dus uiteindelijk alle berichten te zien van alle accounts die je volgt.
Daarbij geeft Instagram geen prioriteit aan accounts die veel Stories plaatsen. Evenmin krijgen accounts een downgrade als ze in hoge frequentie posten, al lopen die natuurlijk wel het risico om sneller ‘gedempt’ te worden.
Zo bezien is het tijdstip van plaatsen niet zo heel belangrijk, want volgers die jouw inhoud doorgaans interessant vinden, zullen je berichten vast wel te zien krijgen.
Beste dagen en tijdstippen
Maar toch: je wilt dat je berichten niet ondergesneeuwd raken door andere en dat mensen de tijd nemen om berichten in hun newsfeed te bekijken en erop te reageren. Instagram is nu eenmaal immens groot en om op te vallen bij mensen die honderden of duizenden accounts volgen, kan slimme timing toch wel een handje helpen.
Daarom zou je je berichten moeten plaatsen op de momenten dat mensen het meest toegewijd zijn aan Instagram. Volgens een onderzoek van softwarebedrijf Sprout Social uit 2019 zijn de twee beste momenten:
- woensdag om 11 uur ’s ochtends;
- vrijdag tussen 10 en 11 uur ’s ochtends.
Onderstaande figuur toont de toewijding over alle tijdstippen in de week. De meeste toewijding is er van dinsdag tot en met vrijdag, steeds van 10 uur ’s ochtends tot 3 uur ’s middags.
Donderdag is de beste dag om je berichten te plaatsen, terwijl de belangstelling voor Instagram-inhoud op zondag het laagst is.
En zo blijkt maar weer dat we vooral graag onze toevlucht tot Instagram nemen tijdens de alledaagse hectiek, terwijl we de app tijdens de rust van het weekend juist veel minder vaak openen.
Beste tijdstippen per dag
Instagram-planningstool Later analyseerde dan weer 12 miljoen Instagram-posts met zowel groot als klein bereik. Op basis daarvan becijferde het bedrijf per weekdag de top drie tijdstippen om berichten te plaatsen. Het resultaat:
- maandag: 6:00, 10:00, 22:00
- dinsdag: 2:00, 4:00, 9:00
- woensdag: 7:00, 8:00, 11:00
- donderdag: 9:00, 12:00, 19:00
- vrijdag: 5:00, 13:00, 15:00
- zaterdag: 11:00, 19:00, 20:00
- zondag: 7:00, 8:00, 16:00
De vroege tijdstippen, zoals 5 uur ’s ochtends op vrijdag, verbazen je misschien. Maar bedenk dat je je met zo’n vroege post in de kijker speelt bij mensen die direct na het ontwaken hun Instagram-feed checken. Na 9 uur zakt de toewijding meestal wat in doordat mensen druk bezig zijn met werk of school. Tijdens de lunch en later in de middag is de belangstelling logischerwijs weer hoger.
Houd bij het timen rekening met de tijdszone waarin de meeste van jouw volgers zich begeven. Als je volgers hebt uit de hele wereld, en dus uit verschillende tijdzones, dan heeft het weinig nut om je met het tijdstip van plaatsing bezig te houden.
Wil je ook weten wat de beste publicatietijden voor andere sociale media zijn – namelijk Facebook, Twitter en LinkedIn -, lees dan het artikel van Sprout Social, of van Invideo.io.