facebookinstagramsocial media reizenwebtools chat appsbelgiëfotografie e-commerceapps
Magazine
Op welk tijdstip haal je de meeste likes op Instagram?
Geef het maar toe: Instagram is heel wat leuker als je veel likes krijgt. En toch wordt dan net die perfecte foto, met die fraaie filter en originele caption, niet zoveel geliket. Heb je die misschien op een ongunstig uur geplaatst? Zou kunnen. Laten we eens proberen te achterhalen welk tijdstip het meest ideaal is voor veel Instagram-likes.
Waar je rekening mee moet houden
Om uit te vinden wat het beste tijdstip is om een bericht te plaatsen, moet je eerst kijken naar de twee belangrijkste factoren die van invloed zijn:
- Jouw doelgroep: volwassenen met een reguliere job, zullen eerder geneigd zijn om ’s morgens een blik te werpen op hun ‘feed’. Terwijl schoolgaande jongeren wat vaker actief zijn in de middag- en avonduren. Weet dus wie jouw doelgroep is.
- Verschillen in tijdzone: als je volgers hebt uit de hele wereld, en dus uit verschillende tijdzones, dan heeft het weinig nut om je met het tijdstip van plaatsing bezig te houden.
- Interactiepatronen: let erop of er vaker wordt gereageerd op je bericht op een bepaalde tijd van de dag. Wat de experts ook mogen vinden, uiteindelijk is dat het belangrijkste, namelijk het gedrag van jouw volgers.
Het nieuwe algoritme
Sinds Instagram-berichten niet meer chronologisch, maar volgens een algoritme worden weergegeven, is het tijdstip van plaatsing een pak minder belangrijk geworden. De mate waarin het waarschijnlijk is dat iemand jouw ‘post’ bekijkt en er interacties aan verbindt, is nu immers bepalend in hoeverre je zichtbaar bent op zijn of haar ‘feed’. Met andere woorden: hoe geïnteresseerd is een gebruiker in jouw bericht en wat is de relatie tot je account? Alleen bij grote interesse (veel interactie dus) verschijnen je posts prominent in iemands feeds. Anderen zullen een stuk verder moeten scrollen om jouw foto’s en video’s te zien.
Het voordeel is dat je je ten aanzien van trouwe volgers dus niet heel druk hoeft te maken over het ideale tijdstip. Toch is het uur van plaatsing nog steeds van enig belang, namelijk om je berichten zichtbaar te maken voor minder trouwe volgers.
Vermijd het spitsuur
Uit onderzoek van Hubspot uit 2016 bleek dat maandag en donderdag de beste dagen zijn om een bericht te plaatsen. Het tijdstip maakt volgens Hubspot niet uit, vooral omdat Instagram overwegend mobiel wordt gebruikt en dus in principe de hele dag door op eender welke locatie. Wel adviseert het bureau om níet tussen 3 en 4 uur ’s middags te plaatsen. Dit omdat dat een soort spitsuur is, waarin veel berichten geplaatst worden (zoals ook al uit een onderzoek van Mavrck uit 2015 naar voren kwam) en het jouwe dus wellicht bedolven raakt onder al die andere.
En het ideale tijdstip is…
Vooralsnog lijkt het dus niet zoveel uit te maken op welk uur je je selfies op Instagram dropt. Maar we snappen dat je dit artikel leest om toch enig zicht daarop te krijgen. Gelukkig kwam HopperHQ, een Instagram-planningwebsite, zopas met onderzoeksresultaten die enig soelaas bieden. Het bedrijf analyseerde meer dan 1,2 miljoen berichten die via hun systeem gepland werden. Voldoende materiaal dus om een betrouwbaar inzicht te krijgen in factoren die likes genereren.
Volgens HopperHQ plaats je je foto door de week best op Instagram tussen 18.00 en 19.30 uur. In het weekend post je best om 11 uur ’s ochtends voor de meeste likes en comments. Op deze uren is er volgens het bedrijf de meeste passieve Instagram-activiteit, oftewel de uren waarop de meeste mensen hun feed checken.
Voor video’s geldt dat je die het beste buiten kantoor- en schooluren plaatst, simpelweg omdat die op kantoor of school minder snel bekeken (kunnen) worden.
Conclusie
Alles bij elkaar opgeteld kan je concluderen dat het tijdstip voor Instagram-posts niet zo heel belangrijk is, enerzijds omdat het platform eigenlijk de hele dag door geraadpleegd wordt, anderzijds omdat trouwe volgers jouw posts, dankzij het algoritme, sowieso wel te zien krijgen. Maar als je toch voor de optimale likes-sensatie wil gaan, dan post je best op maandag of donderdag tussen 18.00 en 19.30 uur. Wil je in het weekend iets plaatsen, doe het dan rond 11 uur ’s ochtends.
Nog meer tips voor nog meer likes
De mate van interactiviteit bij een bericht hangt natuurlijk niet alleen van het tijdstip af. Uit het onderzoek van HopperHQ kwamen nog wat interessante zaken naar voren die het aantal likes bepalen. Namelijk:
Soort foto’s
Beelden die gebaseerd zijn op persoonlijke ervaringen (zoals gewichtsverlies of reizen), krijgen gemiddeld 22 procent meer likes en reacties dan inhoud van andere aard. Dieren, landschappen en stranden doen het ook goed.
Filters
Ook de keuze van de filters kan je post populairder maken. Zo blijkt dat Gingham niet alleen de populairste filter is, maar ook de meeste likes en reacties uitlokt. Clarendon staat op de tweede plaats.
Bijschriften
Om likes te verkrijgen van mensen die jou (nog) niet volgen, is het van belang om je post van een bijschrift met relevante hastags te voorzien. De meest gebruikte hashtags op Instagram zijn #love, #instagood, #photooftheday, #beautiful en #tbt. Wat niet meteen wil zeggen dat die ook de meeste likes genereren, want er is immers veel concurrentie. Houd de titel van je post alleszins kort en krachtig. HopperHQ ontdekte dat lange titels voor 15 procent minder likes en reacties zorgen.